Hemma igen!

Japp då e semstern slut!
7 dagar på kreta försvann lika snabbt som den kom.

Då börjar vi då!

Bip bip bip dags att gå upp, klockan har inte hunnit slå 4 ännu, men utan problem stiger vi alla 3 upp, jag klär på mig och fortsätter sedan hjälpa Linnéa med kläderna som så trött men ändå uppspelt tagit sig upp. Vi fixar iordning oss snabbt och kollar över lägenheten en snabbis, sedan tar vi vårt pick och pack ner till bilen.

Nu är klockan 4.30, vi sitter alla i mörkert i bilen, ja nu känns det, nu är det dags vi är på väg mot varmare breddgrader, haha ja vi har precis lämnat norrköping. Nu har vi 2 timmars bilfärd upp till Arlanda och
bilresan flöt på, bara en liten kö innan centrala stockholm, men det hade vi räknat med så det gjorde inte så mycket. Vi kom fram till arlanda runt 6.45 och nu skulle vi hitta parkering till bilen, vilket var lättare sagt och gjort. Ja förra året stod vi på benstocken och då hade vi bara åkt dit och fått parkering, men i år var det fullt precis överallt, vi åkte från parkering till parkering och fick nej överallt.. Och nu kände vi smått paniken börja komma. Vi körde närmare arlanda och då ser vi den där, en blinkade skylt "P" och under den "ledigt" Ja äntligen. Luftfartsverkets stora parkering där fanns det massa platser, något dyrare, men det får man ju ta när man e knäppa som vi och inte bokar innan. Nu kändes allt mycket bättre! Vi packa ur allt ur bilen hoppa på nästa buss som tog oss till terminal 5.

På terminalen var det inte så mycket folk, vi var ju i god tid innan ungerfär 2 timmar och lite till innan planet skulle avgå. Men vi checka in vårt bagage och gick igenom säkerhetskontrollen så vi hade det klart iaf.. Väl inne i avgångshallen käka vi frukost (på olearys av alla ställen) handla smått och gått och gick sedan mot gaten. Nu är det inte långt kvar..

Planet avgick klockan 9.10, resan flöt på, vi fick sitta i mitten på ditresan, men det var helt okej, vi blev serverade en god 3 rätters lunch med skagenröra och bröd, ris och kycklinggryta och till sist en hallonkaka, det smaka riktigt gott. resan på ca 4 timmar sprang förbi och snart var det dags för landing!

vårt plan under resan

Nu står vi och väntar på vårat bagage, och min väska kom, jockes kom och linnéas kom nu var det bara vagnen, men jahopp nu fanns det inget mer bagage. Våran parasolvagn då?? Japp ingen kom och gav oss den infromatioen att specialbagage kom till ett annat ställe utan det var bara att fråga sig fram, men till slut kom den till rätta. Nu var det bara att sätta sig på transferbussen och gunga fram i 2½ timme fram till Sunwing resort!
Passa på att ta lite bilder i bussen (fanns ju inte så mycket annat att göra)

Totalt har vi dag rest nästan 9 timmar, ja det blev en lång resa men nu är vi äntligen framma i Makrigialos och Sunwing Resort. Vi checkade in på hotelet begav oss upp på vårat fina hotelrum, som var jättemysigt och hade en slående utsikt, dels över bergen och dels över havet. Vi packade up våra grejer och installerade oss, sedan begav vi oss ut för att kolla omgivningen.

utsikten från vårt hotellrum

Sunwing Makrigialos är en resort (områdde) som består av 5 hotelbyggnader, vi bodde i huvudbyggnaden apollon. På området fann ett poolområrde med 4 pooler i olika storlekar och för alla, sen fanns det ett lekområde eller "Lollo och Bernies miniland" som det heter. Där fanns även 2 restauranger. Fino som serverade olika buffer från frukost till middag och La taska som serverade mer taverna mat som pizza eller grillat. Ja vad fanns mer en Supermarket där man kunde handla mat eller snacks eller sprit =) En souvrenirbutik och en frisör, en mingolfbana, en tennisbana, en fotbollsplan. Till sist får vi inte glömma dom underbara stränderna, ja hotellet hade 2 helt egna sandstränder, och det må jag säga, vilka stränder.. Jättehärligt finkorning vit sand, och klart blått vatten och så långgrunt sen härliga vågot att plaska i, helt toppen. Inget på Sunwing resorten att klanka ner på kan jag lova.

Ja då har det hunnit bli fredag, härligt väder och mer än 30 grader och strålande solsken beger vi oss ut till poolområdet efter frukost för att börja lapa sol. Oj varmt var det här kan jag lova, men helt underbart. Linnéa älskade att plaska i poolen o tjatar hela tiden om att hon ville bada, men efter ett tag beger vi oss ner till strande istället så jag och Jocke kan hoppa i det salta och varma plurret.. Och det dröjjer inte länge innan Linnéa fattar tycke för havet oxå och sedan dess bada vi bara i havet och skippa dom kalla poolerna.. Ja för poolerna var inte uppvärmda, utan där var det iskallt, säkert inte mer än 20 grader, medan nere i havet var det nästan lika varmt som i luften runt 28 grader, helt underbart med andra ord.

Ja helt enkelt så dagarna som kom låg vi på stranden,sola och bada dagarna långa. från  morgon till sen eftermiddag

När klockan börja närma sig 17 snåret begav vi oss till rummet för att fixa ordning oss, för att sedan hitta på någon aktivitet som t.ex minigolf

Och när det börja skymma var det dags att äta lite middag för att sedan hinna se showerna som hotellet annordnade varje kväll

Kvällarna avslutade vi sedan i lugn och ro på våran enormt stora och härliga balkong till vågornas skvalp och med ett gott glas vin! Dessvärre blev inte dom nattliga bilderna från balkonen så bra så ni får visualisera istället =)

Under våran vistelse så gjorde vi en utflykt. Vi tänkte att kanske måste vi göra nåt mer än att bara pressa på playan, så vi boka en utflykt (som vi betala närmare 1000 spänn för) Och sedan åkte vi iväg.. Först så besökte vi staden Sitia, där det för dagen var en marknad, där såldes det mycket lokal frukt och annat smått och gott, inget som dom svenska marknaderna, mer unikt

Nästa anhalt var en Vin och Olivolje fabrik, där fick vi en guidad tur och avslutades med vinprovning

Till sist begav vi oss mot stranden Vai, en strand med en palmskog runtomkring, och vi var jätteförväntansfulla över just det besöket, men shi fick vi, det var inte så mycket att ha, ja til och med stranden vid vårat hotell var finare..

Iaf vi hade vart på våran utflykt, som vi kände att det var bortkastade pengar och tid, men ändå kul att få komma iväg

Ja det var en lyckad vecka, men så hux flux så började det närma sig torsdag när vi skulle åka hem igen.. Och på samma sätt som vi tog oss dit så var det först busstransfer i 2,5 timme, sedan flygtur på 4,5 timmar och sedan en bilresa på 2 timmar från arlanda, så ja 2 dagar slösa man ju helt bort på bara dit och hemresan. Men det kan jag ta vi hade det ju helt underbart..

Så tummen upp!
Hit kommer vi definitivt åka igen =)