Sjukstuga igen

Så är Max sjuk igen. Snälla snälla låt inte mig bli sjuk. Jag har inte tid med det och dessutom så har jag ju kommit in i träningen så bra så det skulle vara förödande. Visserligen brukar jag klara mig, men peppar peppar. 
 
I alla fall så har vi nästäppa, nysningar, feber, grönt snor och glansiga ögon. Men förutom det och att han är lite gnällig mot kvällen så är han lika pigg o aktiv som vanligt. Men han får ändå vara hemma den här veckan. Vi knepar och knåpar mellan mig, jocke och mamma så det funkar bra, dessutom är det ju en kort vecka med röd dag på fredag. Så det passa sig väl lägligt ändå.
 
Jag måste bara berätta att Max nu också sovit borta hos farfar för första gången. Innan så har han ju bara sovit själv hos mormor, och det har han gjort många gånger då hon är vår ängel till avlastare när vi haft jobbiga perioder av nattskräck eller när vi vart på utflykter. Men Max farfar och sambo har vart väldigt ivriga att ha honom också, men vi har väl vart lite försiktiga där just på grund av nattskräcken. Men då vi tycker att det funkar ju så bra med farfar o bonusfarmor Jariya när de har honom under dagarna så tänkte vi bara testa spontant en natt bara för att se. Och till vår stora förvåning eller igentligen inte så hade det fungerat klockrent. Så nu när vi var i göteborg så fick han sova en natt hos mormor och en natt hos farfar (mormor kunde inte båda nätterna) och det gick jättebra det med. Bra med en avlösare till, tycker synd om min mamma som får ta allt, men hon blir nästan lite avis nu när det går bra med farfar med ;) Fast jag har sagt det till henne. Att hennes och Max band kommer aldrig att brytas och jag hoppas verkligen att de kommer ha sån bra kontakt så länge det
bara går.
 
Här kommer lite bilder på Max när han är på farfars land. Min lilla bonnkille ;)
Lek i sandlådan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

En helg i Götet

Vilken helg måste jag börja med att säga. I fredags så var det äntligen dags för mig och Jocke att styra bilen ner mot göteborg för lite alone-time (precis som förra året). Denna gång slog vi även till på stort och bokade en svit i UPPER HOUSE som ligger längst upp i mittentornet på Gothia Towers. Upper House är Gothias lyxdel som bara innehåller lite finare rum, med exklusiv inredning, tokdyr minibar ;) Molton Browns skönhetsartiklar i badrummet, spa experience och riktigt fin frukost (som kanske inte var i vår smak).
 
Min dag började redan när jag åkte till stockholm på morgonen för att delta i ett ledningsgruppsmöte. När det va slut kl 16.00 så körde jag bara hem till norrköping och hämta upp Jocke o packning för att sedan dra vidare till Göteborg. När vi äntligen kom fram kl 21.00 så blev vi mycket väl omhändertagna. Vi hade en piccolo som tog vårt bagage och följde med oss i hissen upp till 25.e våningen där incheckningsdesken fanns. Där fick vi vårt rum och lite information hur allt fungerade då vi inte bott på denna del innan. Sedan blev vi visade till vårt rum som låg på 24.e våningen, alltså så högt upp som man kan bo, bara restaurang och informationen som låg över. Och jisses vilken utsikt.
 
 
 
Vi blev såklart häpna över rummet. Självklart hade vi sett på nätet, men att se det med egna ögon är en annan femma. Det kändes som jag aldrig mer ville gå därifrån ;) Att det dessutom va samma sängar som vi har hemma, carpe diem. Gjorde att vi kände oss riktigt hemma och visste att vi skulle få sova riktigt gott.
 
När vi sedan sedan var klara med incheckning och uppackning så vad det dags att få något i magen. Då va klockan redan efter 22.00 så vi bestämde oss för att stanna på hotellet. Först tänkte vi room-service men sen vet jag ju att de har Heaven24 i första tornet,så vi gick dit. Vi fick bord nästan på en gång trots att det va toksmockat, dock va det en besvikelse. Restaurang i nattklubbsmiljö och maten va inte lika bra som vi fått innan. Men vem vet kanske beror på att klockan va så mycket. Men vi åt upp och gick tillbaks till vårt rum och passa på att ta ett långbad i det stora härliga badkaret.
 
På lördagen vaknade vi upp till ett gråmulet Göteborg. Men det stoppa oss inte. Vi hade planer såklart. Först lite frukost och sedan begav vi oss ut i vimlet. Blev många timmar på benen så när kl slog 16.00 och vår inbokade spa-tid började sjöng min kropp hallelulja :) Och vilket spa sen. Spaavdelningen låg på 18-20.e våningen med utsikt över hela göteborg. Där fanns 3 pooler varav en utomhus (sitter på väggen av gothia tower. 1 vanlig bastu, 1 hammam, 2 ångbastuar. en isdusch, och en relaxavdelning där man kunde få dricka o tilltugg. Vi hade även fått ett kit med olika behandlingar som vi utförde och när vi gick från spat så kände vi oss som nya människor.
 
 
På kvällen så var det dags att ge sig ut i restauranglivet. Med eftersom det va öl och whiskeymässa i göteborg så va det inte så lätt att hitta bord. Men till slut fick vi ett på Hard Rock Cafe och maten där är ju så underbart god så det vart lyckat. Därefter begav vi oss tillbaka till vårt hotellrum, köpte med lite godis och dricka och tittade på film resten av kvällen.
 
 
På söndagen var det dags för hemfärd. Men då vi bodde på upper house så behövde man inte checka ut förän 13.00 så vi tog det lungt o vilade så mycket vi kunde. Sen blev det såklart en tur på stan för lite lunch innan vi styrde bilen hem för att äntligen hämta vår lille son :)
 
 
 
Helgen vart extremt dyr med ujuj så härligt vi haft det och ibland måste man unna sig ;)

Jag ska bara träna lite mer

Då har jag fått till en riktigt grym träningsvecka till. Fem tillfällen med dryga 2 timmar för varje gång. Så himla skönt. Jag har en tävling med mig själv nu och det är att jag ska bränna 1000 kcal för varje pass. Så det är crosstrainer som fått hjälpa mig med det. Det tar runt 80 minuter för att ta sig till det kaloriantalet, men jag hoppas kunna slå det för varje gång och förhoppningsvis kan jag så småningom ta det på 60 minuter.
 
Egentligen vill jag kunna springa till 1000kcal men jag har kommit till den insikten att min wi-plash inte klarar av den påfrestningen som löpning ger. Inte kan man tro att man får ont i nacken av löpning, men för varje gång man sätter ner foten i backen så blir det ju en stöt upp i nacken och det blir inte bra i längden. Lätt jogging kanske jag skulle klara av, men ärligt, lätt jogging bränner lika lite som powerwalkar typ inget så nej då kör jag heller på en crosstrainer eller en cykel så man får upp pulsen och kroppstempen där den ska vara.
 
Jag har ju även kombinerat med styrka. Jag varierar från gång till gång som vanligt och idag har jag kört slut på armarna totalt. Nu hoppas jag att vi håller oss friska så att jag kan fortsätta i denna takt. För jag mår så bra av detta :)



Operation bota nattskräck

Efter 3 år med riktigt dålig sömn så kände vi att det var dags att söka hjälp för Max nattskräck. Bvc hade tidigare rekommenderat oss att ringa barnpsyk i östergötland, men vad skulle dom kunna göra för Max?
Prata med en så liten pojke som alltid är så glad och nöjd om dagarna, som sällan är leden eller arg, som bara har dåliga nätter. Skulle dom kunna hjälpa oss på något magiskt sätt eller ge oss piller som bota detta fenomen. Nej tack.
 
Men vad gör man när man inte ser någon utväg längre, när problemet bara blir värre. Jo man lyder råden.
Så i veckan ringde jag till dem och fick prata med en rikgtigt trevlig psykolog. Jag fick förklara läget lite, berätta hans intervaller, hur han beter sig och hur han mår på morgon efter. Och hon sa att så som jag förklarar så är det ingen tvekan om att det låter som nattskräck. 
 
Jag vet  inte hur mycket ni vet om nattskräck. Men som jag skrivit innan så vaknar ju barnen och är arga och hysteriska och det kan hålla på allt mellan 5 minuter till en timme och ju längre utbrottet är desto större chans är det att natten blir fortsatt dålig. Dessutom kommer nattskräcken i intervaller. Så ca 3 timmar efter att max somnat så kommer första och så håller det på så fram tills det är dags att vakna, om Max somnar 20.00 så blir det 23.00 - 2.00 - 5.00 och sen vaknar han runt 7.00 för dagen om det inte vart en mycket jobbig natt eller om vi ska upp för då är den annan tid. Nattskräck är också något barnen inte minns. Så hur mycket vi än försöker prata med max och lugna honom så kommer han inte komma ihåg det dagen efter och det har vi ju fattat nu. För hur ofta har vi inte frågat Max varför han är så ledsen. Så vi behöver absolut inte oroa oss för att Max kommer få med utav detta.
 
Det värsta av allt är dessutom att det antagligen är mitt fel. Och nej inte för att jag är en dålig mamma utan för att det finns i mina gener. Jag själv är en sömnpratare och sömngångare. Inte så farligt nu men va mycket värre när jag va yngre och i tonåren. Och har man en förälder som är sån så är risken betydligt större att få ett barn med nattskräck.
 
Men i alla fall så fick lite tips och trixs. Vi ska absolut inte prata med Max när detta sker. Bara vara tysta och finnas i närheten. Vi ska heller inte ta upp honom, krama honom eller hålla fast honom. Utan vi ska bara låta attackerna löpa ut, så kul för våra grannar om dom håller på en timme :/ Detta pågrund av att han inte är vaken och inte ska få en chock när han vaknar till. Vi får själva bestämma om vi ska väcka honom till slut eller inte. Men bäst är att låta honom va kvar i sängen och bara hålla oss lugna. Sen fick vi också veta hur man kan göra för att bota det och det gör vi nu.
 
Det kallas schemalagd väckning. Och nej vi behöver inte gå upp 30 minuter innan varje attack utan det räcker vid första attacken. Så redan i förgår börja vi med detta. Max kom i sen något sent så första väckningen var kl 23.00 (30 min senare). Självklart var det svårt att få liv i honom men det är heller inte meningen att han ska va klarvaken. utan det räcker att han svarar på tilltal och bekräftar något. Som vi avslutar alltid nattningen med godnatt min skatt som han repeterar och det gör vi nu. Så om han svarar godnatt min skatt då vet jag att han är tillräckligt vaken för att kunna somna om igen. Och vet ni. Nu 2 nätter i rad så har han sovit i sin säng resterande natt utan problem. Eller inatt så va han orolig och kom till mig 1 timme efter väckning, men han va då vaken och bara lite kissnödig så efter det somna han om och sov vidare i sin säng till 7.40. Nu måste vi fortsätta med det en vecka och sen testa att inte väcka honom för att se om han är botat annars fortsätter vi igen.
 
Jag hoppas verkligen detta kommer fungera för jag själv (även om det är mest synd om max) är helt slut som människa.  Men så länge verkar vi på rätt väg :)
 
 

Gymmet är mitt andra hem

Underbart bra gick det på gymmet idag. 95 minuter gav ett totalt på 1000 kcal och det ska jag slå imorgon. Mitt mål är att bränna 1000 kcal varje gång jag kör cardio och då även klara det på bättre tid för varje gång. Jag vet ju att jag måste öka motståndet och det får man ju göra när man känner att man klarat det. Men till slut så hoppas jag att jag i alla fall klarar det på under 60 minuter så ja vi får se. Jag kör ju även en hel del styrka, idag blev det bröst o rygg. 

På lördag är det också dags att ställa sig på vågen. Jag har ju sommar undvikit att ställa mig på den ett tag för den gör mig bara irriterad. Men jag måste göra det för att se hur jag ligger till. Vet inte om det blir samma vanliga lördag som eller om jag väljer någon annan dag att väga mig på men nu är det i alla fall dags att ta tag i saker och inte bara säga det.

Lite snygg kan jag åtminstonde få va i sommar ;)

Besatt

Min prins är ju helt besatt i allt som har med tåg, spårvagnar o buss att göra. Ja han sitter till om med på youtube o kollar spårvagnar från andra städer/länder. Ja det finns ju såklart klipp från Norrköping med men han o mormor åker ju buss o spårvagn från alla håll o kanter på onsdagar så det är inte lila intressant. 

Men tänkte visa lite hur hans rum ser it för tillfället


Bussar o spårvagnar står uppradade och halva briobanan är uppbyggd. 

Snart måste vi nog få tag i nåt annat boende för Max rum börjar bli för trångt för hans intresse. I annat fall så får han väl ta över sovrummet ;)


Snart kommer hans 3-årsdag också. Ni kan väl redan nu säkert ana vad han önskar sig. Kläder säger mamma :)

Träning över förväntan

Idag så tog jag mig till gymmet som sagt. Och hej va det gick. Ja över förväntan. Det blev både högcardio O styrka (rygg, mage, armar o axlar) och ja jag klarade samma vikt som sist. 25kg viktskiva för rygg, 10kg för biceps, 7kg för triceps, ynka 4kg för axlar (wiplashen låter mig inte gå högre) och 16kg kettlebell för mage. Kanske inte säger så mycket för er men huvudsaken jag vet ;) 

Jag kör oftast på samma koncept jämt då jag har mina övningar som jag tycker funka. Men jag sitter ofta o söker inspiration på nätet för att testa något nytt. Ombyte förnöjer och ja kroppen vänjer sig ju lätt vid en träningsform så inom styrka är det bra att ändra program lite då och då.

Nu hoppas jag oxå få till kosten. Jag började inte idag då jag hade planer med lunch o fika inbokat. Men imorn så är det dags. Det är alltid lättare när man jobbar att hålla sig till diet som jag nu bestämt att det återigen ska bli Intermittent fasting. Fasta mellan 22-15 och sen äta mellan 15-22 med fokus på lågkalori/mycket protein. Om ni undrar varför jag har lagt min fast på den tiden är just på grund av att jag har planer på att försöka komma i säng vid 21.00 på vardagar (Måste göra det även om jag vet problemet med Max sömn). Även sömnen är a och o vid träning och viktnedgång. Och innebär det att jag kan få nån extratimme sömn innan Max vaknar första gången så är det bara positivt. Sen är det ju inte skriver i sten men som sagt så är det ett mål och klarar jag det så är det ju bara mellan 15-22 som jag kan äta på vilket blir en något  längre fasta.

Jag vet ju att jag klarade detta och mådde superbra innan jag blev gravid med Max. Så nu kör vi på igen o hoppas på positiva resultat. Ja för jag kommer aldrig e mig förän jag är nöjd med mig Själv oavsett vad andra tycker, tänker och säger ;)



Hur svårt ska det va

Nu när jag nått ett nytt mål här i livet så är det dags att ta tag i det andra. Jag börjar så smått landa i min nya roll och nu känns det som det är dags att ta hand om sig själv också.

Vikten pekar nog högre än någonsin. Jag har inte vågat ställa mig på vågen och gymmet blir aldrig regelbundet. Men nu ska det bli ändring på det. Jag ska försöka komma till 66 (dygt 6kilo) innan semestern, inte en omöjlighet o sen får vi se hur det känns så. Jag tänker bara äta rätt o träna regelbundet för nu så kan jag ju träna på luncher o behöver inte oroa mig för att det blir för sent att träna efter att Jocke kommer hem. Så imorn startar jag igen. Minst 3 ggr i veckan ska gymmet besökas men helst 5 ggr. Och detta är inte enbart för viktnedgång, jag mår så mycke bättre mentalt av att få träna, det släpper ut en massa stress o orosmoln samtidigt som jag kommer på en massa bra idéer så nu fan nu måste det ske


Lina

Träning - LCHF - Familj - Barn - Resor - Inredning

RSS 2.0